Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/60123

Share on

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBARRETO FILHO, Ricardo Rios-
dc.contributor.authorRODRIGUES, Emylly Mikaele da Silva-
dc.date.accessioned2025-01-29T20:26:30Z-
dc.date.available2025-01-29T20:26:30Z-
dc.date.issued2024-10-25-
dc.date.submitted2024-11-19-
dc.identifier.citationRODRIGUES, Emylly Mikaele da Silva. Impoliteness in Personal Narratives of University Students. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Inglês) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/60123-
dc.description.abstractThis article explores how impolite situations in educational contexts can cause negative emotions and affect the learning process. This research aims to understand how students evaluate offensive situations through narratives, analyzing in which context they happened and which linguistic and nonlinguistic elements contributed to the perception of that interaction as impolite. The objectives of this research involve the construction of a narrative corpus and verifying how the relationship between impoliteness and emotions can negatively affect learning at the university level. The methodology used to develop this project involves data collection through digital forms and the analysis based on the components from Spencer-Oatey’s rapport management (2002; 2005). As a result of impolite situations experienced in classrooms, students’ relationships with professors were significantly damaged, and the consequences were seen in the impacts it had on their reported performance throughout the course.pt_BR
dc.format.extent16p.pt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsembargoedAccesspt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectImpolitenesspt_BR
dc.subjectUniversity Studentspt_BR
dc.subjectNarrativespt_BR
dc.subjectOffensept_BR
dc.titleImpoliteness in Personal Narratives of University Studentspt_BR
dc.typebachelorThesispt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/8465867141760489pt_BR
dc.degree.levelGraduacaopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0536886147259019pt_BR
dc.description.abstractxEste artigo explora como situações de impolidez em contextos educacionais podem gerar emoções negativas e prejudicar o processo de aprendizagem. A pesquisa visa entender como os estudantes avaliam situações ofensivas por meio de narrativas, analisando em quais contextos elas ocorreram e quais elementos linguísticos e não linguísticos contribuíram para a percepção dessa interação como impolida. Os objetivos da pesquisa envolvem a construção de um corpus de narrativas e a verificação de como a relação entre impolidez e emoções pode afetar negativamente a aprendizagem no nível universitário. A metodologia utilizada para desenvolver este projeto inclui a coleta de dados por meio de formulário digital e a análise baseada nos componentes do gerenciamento de relações de Spencer-Oatey (2002; 2005). Como resultado das situações de impolidez vivenciadas em sala de aula, as relações dos alunos com os professores foram significativamente prejudicadas, e as consequências foram observadas nos impactos relatados sobre o desempenho dos alunos ao longo do curso.pt_BR
dc.subject.cnpqÁreas::Lingüística, Letras e Artespt_BR
dc.degree.departament::(CAC-DL) - Departamento de Letraspt_BR
dc.degree.graduation::CAC-Curso de Letras – Licenciatura em Inglêspt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal de Pernambucopt_BR
dc.degree.localRecifept_BR
Appears in Collections:(TCC) - Letras - Inglês

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Emylly Mikaele da Silva Rodrigues.pdf316,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons